Κατ'αρχήν πολιτισμό παράγει κάθε λαός ακόμα και οι φυλές στον Αμαζόνιο.Βασικός κανόνας για να εξελιχθεί αυτός ο πολιτισμός, είναι μεταξύ των άλλων συνθηκών να τον αποδέχονται οι δημιουργοί του.Επίσης πρέπει να έχουν ορίσει οι ίδιοι πρώτα, τι θεωρούν ώς πολιτισμό ,και συγκεκριμένα ώς ελληνικότητα στην δικιά μας περίπτωση. Και δεν μπορώ να φανταστώ πως θα διασωθεί με μια "κατοχή" η ελληνικότητα, όταν κάποιος πιστεύει οτι αυτή έχει πεθάνει ήδη απο το 1821.
Σε ένα κείμενο που προκαλεί αμηχανία, εδώ (κάλλιον αφτιασίδωτη υποτέλεια : μήπως, αν μας ενδιαφέρει να συνεχίσει να υπάρχει ιστορικά ο Eλληνισμός,πρέπει να επιδιώξουμε μια ξένη κατοχή, μια απροσχημάτιστη υποδούλωση;) ...υπάρχει μια θεολογικής προέλευσης πρόταση για το προβλήμα της ελληνικής κρίσης πολιτισμού,όπου η ετερότητα επικαλείται, για εξασφαλίσει την πολιτιστική εξέλιξη. Προυποθέτει δε αυτή η ετερότητα καταπίεση και έλλειψη ελευθερίας, ώστε ίσως έτσι η Τιμωρία της Κόλασης να εξαγνίσει τον άνθρωπο να δεί το σωστό Φώς ,και να γίνει δημιουργικός.
Εγώ νομίζω οτι η Κόλαση είναι ίδια τελικά,απέναντι σε όλους ακόμα και σε αυτούς που την επιζητούν για κάποιο λόγο δικό τους . Σκοτεινή...
Σε ένα κείμενο που προκαλεί αμηχανία, εδώ (κάλλιον αφτιασίδωτη υποτέλεια : μήπως, αν μας ενδιαφέρει να συνεχίσει να υπάρχει ιστορικά ο Eλληνισμός,πρέπει να επιδιώξουμε μια ξένη κατοχή, μια απροσχημάτιστη υποδούλωση;) ...υπάρχει μια θεολογικής προέλευσης πρόταση για το προβλήμα της ελληνικής κρίσης πολιτισμού,όπου η ετερότητα επικαλείται, για εξασφαλίσει την πολιτιστική εξέλιξη. Προυποθέτει δε αυτή η ετερότητα καταπίεση και έλλειψη ελευθερίας, ώστε ίσως έτσι η Τιμωρία της Κόλασης να εξαγνίσει τον άνθρωπο να δεί το σωστό Φώς ,και να γίνει δημιουργικός.
Εγώ νομίζω οτι η Κόλαση είναι ίδια τελικά,απέναντι σε όλους ακόμα και σε αυτούς που την επιζητούν για κάποιο λόγο δικό τους . Σκοτεινή...
10 σχόλια:
[Αν και τα πες όλα στην τελευταία παράγραφο] ο Γιανναράς φαίνεται να αναμασά Ι.Δραγούμη σε μια εποχή που έχουν αλλάξει άρδην οι συνθήκες - η εθελοδουλεία δεν κάνει τη δουλεία πιο υποφερτή, έτσι δεν είναι;
Ζάχαρη, τί τα θες τα 'θεολογικά' καλή μου; Άστα.. μείνε στα καθημερινά..
χερρκστορις, σενάριο ήταν παιδί μου και φυσικά αυστηρώς ακατάλληλο, θα έλεγα εγώ, για πάσης φύσεως αριστερούς και όχι μόνο, όπως λέει ο αρθρογράφος, για τους ανελλήνιστους.
Πελάγος
Υπάρχουν μια σειρά έννοιες, γύρω από τις οποίες η σύγχυση βαθαίνει. Εάν δεν αποκατασταθεί το νόημά τους θα πελαγοδρομούμε ες αεί.
- Σχετικά με την γλώσσα: Ο Εφιάλτης προφανώς ομιλούσε και ομιλεί Ελληνικά. Που διαφέρουν οι ελληνόφωνοι από τους Έλληνες; Βυσσοδομεί από αρχαιοτάτων χρόνων σύγκρουση ελληνοφώνων εναντίον των Ελλήνων, η οποία έχει θρησκειολογικό υπόβαθρο;
- Που συγκρούεται η οικουμενικότης του Ελληνικού Πνεύματος με τον κοσμποπολιτισμό των ελληνοφώνων;
Ερωτήματα, τα οποία δύνανται να απαντηθούν μόνο με έρευνα εις βάθος, διότι διαρρηγνύουν το μάτριξ.
Για τον διδάσκαλο κ. Γιανναρά θρέφω βαθύτατο σεβασμό, και για την γενική προσφορά του, αλλά και διότι ως μαθητής του ωφελήθηκα πολύ από την φροντίδα του. Οι ρωγμές στο μάτριξ όμως απαιτούν άλλα κότσια από αυτά των διδασκάλων. Γι αυτές πλάστηκαν τα παιδιά του δρόμου, ή, όπως είπε ο Αδόλφος Χίτλερ, αυτοί που ανακατεύονται στα κουβάρια της πρόνοιας.
@ Herrk
Ναι,ο ρομαντισμος ,η ταυτιση του χρεους με την τιμωρια...αλλα στην πραγματικη ζωη η ανελευθερια ειναι πρακτικα σφορητη κατασταση που δημιουργει στρεβλωσεις και καθυστερησεις.Αλλο αντιδραση στην πιεση,αλλο πολιτισμος κυριως σε διαρκεια.
αν και εγω μενω στη τελευταια παραγραφο.Μου εκανε εντυπωση το κειμενο γιατι ειναι ανησυχητικα πολλοι αυτοι που σκεφτονται ετσι και ελπιζουν σε ενα κατακτητη...
@Μποτιλια περιγραφεις αυτο που σκεφτομαι,για τις ρωγμες στο ματριξ και τα κοτσια.
Σκεφτομαι οτι το εγω δεν ταυτιζεται με το ολον παρόλο που οι ανθρωποι του πνευματος αυτο θελουν να βιωσουν.
Καλησπέρα...
herrk...δεν νομίζω να ερμηνεύεις σωστά τον Ι.Δραγούμη...ο άνθρωπος οργάνωνε ένοπλη αντίσταση , έβαζε την σπίθα της λευτεριάς σε σκλαβωμένους ...
Αυτό που λέει ο Γιανναράς μοιάζει περισσότερο με το αντιδραστικό των ανθενωτικών χριστιανών πριν την άλωση : "καλύτερα το τούρκικο φέσι , παρά το καλπάκι του πάπα"...κι εκείνοι το "κατάφεραν", αφού κατακτώντας τους ο Μωάμεθ έβαλε πατριάρχη δικό τους ανθενωτικό κρατώντας μες στην σκλαβιά , ανόθευτο το ορθόδοξο δόγμα...
Η δουλική στάση πολλών δεν έχει να κάνει με την λύση...τί λέει ο Γιανναράς; αφού ούτως ή άλλως άλλοι κάνουν κουμάντο, στα κρυφά, ας κάνουν στα φανερά, να ξέρουμε ποιός μας κάνει κουμάντο....αντί να βάλουμε επιτέλους μπροστά το άιτημα για διαφάνεια στην διακυβέρνηση της χώρας, τώρα που ο κόσμος είναι στα προθυρα ξεσηκωμού, δεν προτρέπει στην προσπάθεια εκκαθάρισης του τοπίου, προς το συμφέρον του λαού, αλλά αφήνεται , παραιτείται ....ας μας κάνουν ότι θέλουν, καιρός να αποδείξουμε τι σόϊ Έλληνες είμαστε....
Ας βάλουμε μπροστά το μυαλό και την διαίσθησή μας και ας προσπαθήσουμε τουλάχιστον...
Κανένας ποτέ δεν θα βγάλει το φίδι απ'την τρύπα , για χάρη μας...πρέπει εμείς με τα δικά μας χέρια να το προσπαθήσουμε...
χρηχα
Ζάχαρη, Χρηχα
είχα κατά νου την πεποίθησή του Δραγούμη ότι το ελληνικό έθνος είναι σημαντικότερο από το ελλαδικό κράτος - κάτι που σήμερα, λόγω της συρρίκνωσης του έξω ελληνισμού θα ήταν λάθος. Νομίζω ότι ο κάτι τέτοιο έχει στο μυαλό του ο Γιανναράς εννοώντας ως έθνος την ορθοδοξία. Για τα περί "ανθενωτικών" συμφωνώ.
"ειναι ανησυχητικα πολλοι αυτοι που σκεφτονται ετσι και ελπιζουν σε ενα κατακτητη" Μια μερίδα αυτών αποτελούν και οι, καλοπροαίρετοι μάλλον, συντηρητικοί που όμως τους είναι ξένο το αντιστασιακό πνεύμα. Ξένο ή εν βαθεια υπνώσει.
@herrk
Yπαρχει και κατι που με απασχολει αλλιως.Το ζητημα της ελληνικης νοοτροπιας που εχει συνηθισει στην υπαρξη προστασιας ανωθεν,και εχει αυτοκαταστροφικα λιγη πιστη στη ζωη και στον εαυτο του ...Ανατολη γαρ.
Βεβαια βγηκανε στους δρομους και αυτο ειναι ενα δεδομενο θετικο.Το θεμα ειναι τι ψαχνουν...
Καλησπέρα ζάχαρη
Δεν είναι νοοτροπία που έχει συνηθίσει σε άνωθεν προστασία...είναι το αίσθημα που έχει καλλιεργηθεί δεόντως από τους κυβερνώντες , από δημιουργίας του νεοελληνικού κράτους, ότι είμαστε οι εκλεκτοί, οι απόγονοι των "δημιουργών " του δυτικού πολιτισμού , και κατά κάποιο τρόπο όλος ο κόσμος μας χρωστάει...
Είναι σαν να θέλουμε να εξαργυρώνουμε εσαεί, μια ιδιότυπη κληρονομιά....
Προσπαθώντας να μας εμφυσήσουν το αίσθημα του Ελληνισμού, που όμως έχει μόνο αρχαίες ρίζες και δεν έχει σχέση με τους προγόνους που διαλύσαν την Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, και ακόμα περισσότερο με τους ανθρώπους που έζησαν σκλάβοι τετρακόσια χρόνια στον Οθωμανικό ζυγό,αλλά "τραβάνε" ρίζες κατ' ευθείαν και μόνο ,από τους αρχαίους πριν από δύο χιλιάδες χρόνια ...
Είναι ένα παράδοξο της ιστορίας μας...και αυτό καλλιεργήθηκε με πονηρούς σκοπούς, με πρωτεργάτες τους δυτικούς φίλους μας,οι οποίοι δεν θέλουν να έχουμε ρίζες Ρωμαϊκές, έχουν δουλέψει πολύ , στο να ξεχαστεί το "Ρωμιός" από εμάς που είμαστε κατά βάση Ρωμιοί και μετά Έλληνες...
Και επειδή Ρωμιοί είναι και άλλοι λαοί, για να μην γίνει η επικίνδυνη σύνδεση μεταξύ μας, και αναρωτηθούμε τι σχέση έχει ο ένας Ρωμιός με τον άλλον, εμείς γίναμε οι ξεχωριστοί, οι απόγονοι των αρχαίων που δεν καταδεχόμαστε να αναμιχθούμε με ψωρορωμιούς, που στο κάτω κάτω , είναι σλάβοι ή και τόσα άλλα πράγματα...
Όλο αυτό το σκηνικό δούλεψε για να δημιουργήσει την εντύπωση σε εμάς , αυτήν που είπα στην αρχή...να νοιώθουμε ότι όλος ο κόσμος μας χρωστάει....μόνο εμάς όμως από όλον τον κόσμο, εμάς που είμαστε ΕΛΛΗΝΕΣ....
Ειδικά την τελευταία τριακονταετία με την ΕΟΚ και μετά Ε.Ε. και τα "πακέτα" όλοι εμείς είχαμε την αίσθηση ότι θα μας πληρώνουν για πάντα, ότι και να κάνουμε...οι κρατούντες μάλιστα , και για όσο κράτησε το πανηγύρι, τρώγοντας τρελά λεφτά είχαν κάθε συμφέρον να διαιωνίζουν αυτήν την αίσθηση...
Δεν νομίζω ότι είμαστε κάτι διαφορετικό από τους άλλους λαούς....δεν θέλει κανείς να εμπλακεί σε περιπέτειες, αλλά όταν στριμωχτεί θα το κάνει θέλει δεν θέλει...εύχομαι να μην βρεθούμε στην φάση που θα χρειαστεί να αποδείξουμε άλλη μια φορά το "Ελληνικό μας ταμπεραμέντο"....
χρηχα
@ χρηχα, ευχαριστω για την αναλυση γιατι ενα μερος του πραγματος το βλεπω ετσι και ειναι νομιζω σωστη θεωρηση.
Αλλα ρωταω τωρα...Ο Φρουντ, η οικογενεια,δεν εχει να κανει;
Δημοσίευση σχολίου